牙医 (Yáyī)

Så nattåget anlände morgonen efter i Chengdu. Vid det här laget hade Olle dragit på sig en liten mysig förkylning som jag tror blommade ut på nattåget. När vi kom till Chengdu bokade vi tågbilljetter direkt innan vi gick till hostelet. Väl vid hostelet så kände Olle sig inte pigg på att göra nåt så jag drog ut själv på stan. Anledningen till att vi åkte till Chengdu var för att dom har ett pandareservat där men i övrigt så fanns det inte mycket att göra. Så i brist på bättre så tänkte jag gå till dom ställena som fanns i Olles guidebok.
¨
Så jag tänkte ta tunnelbanan ut till nån kejsares grav men dom hade tydligen inte byggt den andra linjen på tunnelbanan ännu och jag trodde inte att jag skulle hinna gå ut dit innan det stängde så jag sket i den graven. Istället så bestämde jag mig för att gå till People´s Park, en stor park mitt i stan. Tror jag gick runt där i 1,5 timme och tittade på allt möjligt, folk som dansade med varandra, roddbåtar på den lilla sjön som fanns, nån staty, folk som hade typ friskis och svettis pass och folk som spelade musik, plus att dom hade ett litet nöjesfält i parken.Och överallt så såg alla glada ut så det var riktigt skönt o gå runt o bara se på allt.
^
^
Gick sen tillbaka och väckte törnrosa för att gå ut o käka lite nudlar. Och ja, de va typ dom enda två sakerna som man kunde se på i Chengdu förutom pandorna..
^
Så nästa morgon var det alltså dags att ge sig ut till pandareservatet. Trötter bestämde sig för att stanna hemma så jag gav mig ut ensam för att ta bussen till reservatet. Stod och väntade på bussen i typ en kvart innan jag kom på att jag stod på fel sida av vägen och sprang över till rätt sida så där vårdslöst som man gör i Kina. Och då rullade självklart bussen precis in och jag kunde gå på. En timmes busstur ungefär innan jag var ute och sen strövade jag omkring inne i reservatet i cirka två timmar innan jag tog bussen hem. Hann se en jävla massa pandor iallafall och en kort film om hur dom förökar sig, sen fanns det även en damm med snkor men dom kunde man lika gärna skita i för sånt har vi ju nere i almedalen.
Om ni undrar varför dom äter på nästan alla bilder så är det för att Olles guidebok sa att man skulle åka dit vid matdags för då var pandorna som aktivast.
Dom röda pandorna ville inte bli bra på bild men den såg typ ut som en röd tvättbjörn..
^
Väl tillbaka på hostelet så tog vi nåt o käka innan vi stack ner till tågstationen och for vidare mot Yibin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0