焊接 (Hànjiē)

Så vi kom alltså på bussen till Kunming och självklart så fick jag sitta på den sämsta platsen, bakom den obligatoriska klumpen som känns som cement som är precis bakom trappan upp som är vid dörren så det drar in hela tiden, MYYYS!! Och med tanke på att Olles guide bok sa att tåget tog 16 timmar typ så räknade vi med typ 20 timmar i bussen på den fina platsen. Efter sisådär 6-7 timmar, mitt i natten, så stannade vi nånstans och alla började gå av. Troligtvis så ska vi väl byta buss tänkte vi men där stod massa taxichauförer och ville köra oss till hostelet. Schysst! vi var alltså framme i Kunming vid sisådär 4-5 på natten så vi åkte till vårt hostel som självklart öppnade det inte förrän 8, kul kul.. Så det blev natthäng på McDonald´s i några timmar och när vi väl kom dit och det hade öppnat så var vi bara 15:e i kön eller nåt sånt. Så vi sket i det hostelet och drog till nästa, där var vi bara fyra i kön eller nåt sånt så vi satt där till klockan tolv och väntade, med bara 1-2 timmars sömn från bussresan var det väldigt trevligt. Fick ett rum där och gick o la oss direkt, utan lakan o sånt..
^
Tror väl inte riktigt vi gjorde nånting den dagen.. Käkade på hostelet och låg mest o drönade tror jag och planerade för dagen efter. Inte mycket att planera direkt då det egentligen inte fanns så mycket att göra i Kunming. Försvann ju en dag från Xi'an så vi hade fyra dagar i Kunming och jag tror att vi mest åkte dit för att det var där Olle bodde när han pluggade så våra flygbiljetter hem var bokade därifrån. Men jag klagar inte, det var 20 grader och sol i Kunming så de blev en liten solsemester också. Hostelet hade ett soltak där man kunde ligga o läsa på dagarna vilket var nice.
*
Nästa dag så gick jag iallafall en promenad till ett tempel där jag fick se några munkar som precis kom ut från sitt breakdancingpass eller vad dom nu hade gjort i templet.
'
^
Var inte så mycket att se i det templet så jag fortsatte till en stor park där jag gick runt o satt och läste i solen så där gick några timmar.
På kvällen så gick vi och åt på ett av Olles favoritställen som heter Salvador om jag minns rätt. Riktigt god mat faktiskt så väl värt o sticka ut o käka trots att Olle var en Zombie.
*
Dagen efter så drog vi ut till Bambu Temple för de var väl de enda kloka som fanns kvar i guideboken men det såg ut precis som alla anrda tempel och vi var tvungna att ta en liten buss upp för en smal bergsväg vilket var askalas.. Inte alls värt men efter det så blev det lite shopping. På kvällen så åkte vi till en gamerrestaurang där vi träffade två av Olles kineskompisar, Per och den andra, så lånade vi spel och spelade hela kvällen. Käkade också en pizza som var lite ovanlig, banan och chokladpizza! Var faktiskt riktigt god vilket jag inte riktigt förväntade mig när jag beställde den. Ska testa o göra den nån gång med Sanna..
*
Dagen efter gjorde vi inte direkt nånting tror jag, köpte det sista inför hemresan och slappade. Och så gick vi alltså utt vid 4 dagen efter och reste i 27 timmar tills vi var hemma på Gotland igen. YeeY äntligen klar med att berätta om den, hoppas ni tyckt det varit intressant :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0