Gustavs guide till proffs fotobloggande..

Japp, de e äntligen dags! Eftersom både min bror och min syster har skaffat sig ett intresse av fotografering så tänkte jag att jag inte skall vara sämre utan också lägga upp ett fotoinlägg i form av en guide. För att fotografera så behöver man väl i princip tre saker:
  1. En Proffsig jättedyr kamera
  2. Nåt klokt motiv
  3. Ett intresse för skiten
Eftersom jag inte riktigt har något av detta så gör jag helt enkelt så gott jag kan.
_
  • Kamera
Det första man behöver för att fotografera är alltså helt logiskt är alltså en bra kamera. Eftersom jag inte riktigt känner för att köpa en kamera för att göra det här inlägget så kör jag på min gamla klassiska Sony Eriksson-kamera med alla dom funktioner som behövs. Alltså fotografifunktionen..
  • Motiv
Motivet är väldigt viktigt i fotografering. Utan motivet skulle bilderna förmodligen bli väldigt tråkiga och morden i midsomer-morden skulle aldrig bli lösta..
Motivet måste vara nåt som ingen egentligen tycker e snyggt men som du på nåt sett ändå ser en naturlig skönhet i, eller nåt sånt...
Jag har valt den här fina rosen på ett bord på Max:
  • Slutaren
En självklarhet inom fotografering är att man använder slutaren. Slutaren gör så att alla bilder ser suddiga ut och så att lysena åker runt lite huller om buller i bilden. Eftersom man inte kan ställa in slutartiden på min kamera så har jag fått redigera in det i photoshop som är ett måste inom proffsfotografering. Och eftersom jag inte har photoshop så har jag valt att göra det i paint istället:
_
Bilden är redan mycket finare..
  • Copyright
Ett enkelt sätt att bli proffs på är helt enkelt att copyrighta dina bilder. Om man copyrightar sina bilder och t.ex. redaktören på GA ser det så tänker han "Oj, han har copyrightat sin bild så det måste innebära att nån snor hans bilder utan att fråga och det måste ju innebära att han tar bra bilder, han måste va proffs!" Sen ringer han upp en för att köpa bilden för några miljoner..
_
Bilden är nu alltså helt klar och nu ser den riktigt proffsig ut, så nu ska jag nog sätta mig och vänta på att chefsredaktören på GA ringer..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0